George Valentin Bibescu

George Valentin Bibescu

George-Valentin Bibescu (n. 3 aprilie 1880, Bucuresti, d. 2 iulie 1941, Bucuresti), a fost pionier al aviatiei romanesti, unul dintre cei mai buni piloti romani ai timpurilor. Bibescu a fost Marele Maestru al Marii Loji Romane intre 1911 si 1916.

Nascut in Bucuresti, la 3 aprilie 1880, al treilea copil al sotilor Bibescu este botezat la Biserica Domnita Balasa, nasi fiindu-i printesa Vera Lobanov-Rostowski. Primeste numele primului nascut, mort in 1879, George Valentin Bibescu, nepot al domnitorului Gheorghe Bibescu, pretendent de drept la tronul tarii. S-au pastrat putine informatii privind copilaria lui. Crampeie de amintiri din Bucuresti si de la Posada, acolo unde se afla palatul ridicat de bunicul sau, domnitorul Gheorghe Bibescu, pe malul Baiului, nu departe de prapastiile de la Orati, zona cea mai dificila, deosebit de pitoreasca a cursului raului Prahova. Aici, se pare ca a descoperit "ispita adancimilor", nefrica de inaltime si dragostea de plutire. Ii daruieste sotiei sale, Martha, castelul de la Mogosoaia, care a apartinut lui Constantin Brancoveanu, a carui restaurare incepe in 1910 si se sfarseste in 1927. Meritul Marthei este de a fi realizat, la 11 km de Bucuresti, un palat domnesc de secol XVIII. A avut o fiica, Valentina, nascut la 27 august 1903.

La 9 mai 1887, tatal sau devine membru de onoare al Academiei de Arme din Paris. Evenimentul este legat de aparitia cartii sale "Au Mexique (1862). Combats et retraite des six mille". Lucrarea, aparuta intr-o editie de exceptie a Editurii Plon si Nourrit, este dedicata fostilor sai camarazi din Corpul expeditionar francez. Este supranumit "Cavalerul George", iar suplimentul LE FIGARO din 30 aprilie 1887, il considera "strainul cel mai francez, cel mai cunoscut si cel mai iubit de noi". Publica un volum de texte politico-sociale si religioase - "Neofit, Metropolite de Hongro-Valachie". Lucrarea poarta o dedicatie pentru George Valentin Bibescu. Gheorghe George Bibescu incearca sa insufle fiului sau sentimentul de mandrie fata de tot ceea ce reprezinta traditie in familia lor.

Bibescu a avut un interes timpuriu in domeniul aviatiei. El a zburat cu un balon numit "Romania", adus din Franta in 1905. Ulterior, a incercat piloteze un avion Voisin, de asemenea, adus din Franta, dar fara succes. Dupa zborul demonstrativ al lui Louis Blériot la Bucuresti pe 18 octombrie 1909, Bibescu a mers la Paris si s-a inscris la scoala de pilotaj Blériot din Pau. La data de 23 ianuarie 1910, obtine licenta de Pilot International cu numarul 20.

Intre anii 1911-1912, George Valentin Bibescu a detinut functia de comandant al scolii de pilotaj de la Cotroceni. De asemenea, in perioada 1920-1923, a detinut functia de presedinte al Comitetului Olimpic Roman.

George Valentin Bibescu a fost unul dintre fondatorii Federatiei Aeronautice Internationale (Fédération Aéronautique Internationale - FAI). Intre anii 1927 si 1930, Bibescu a fost vice-presedinte, iar intre anii 1930 si 1941, presedinte al FAI.

El a fost co-fondator al Clubului Automobilistic Roman (1901) si al Comitetului Olimpic Roman (1914). Romania a fost intre primele 6 tari din lume care au organizat curse auto. In 1904, Bibescu a castigat cursa auto Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti, cu o medie orara de 66 km/h. In 1905, automobilistii George Valentin Bibescu, Leon Leonida si Mihai Ferekide, insotiti de Martha Bibescu, Ferekide Maria si Claude Anet, au facut prima calatorie automobilistica catre Persia, cu plecarea din Galati si destinatia Ispahan. Calatoria este descrisa de catre scriitorul francez Claude Anet in cartea sa, "La Perse en automobile à Travers la Russie et le Caucase (Les Roses d'Ispahan)".

George Valentin Bibescu este fondatorul aeroportului Baneasa din Bucuresti, care a luat nastere pe fosta mosie a matusii sale, Maria Bibescu, contesa de Montesquiou Fezensac (azi cartierul Baneasa).

A murit la Bucuresti la 2 iulie 1941 si este inhumat la Mogosoaia.